Ajankohtaista

Konfliktit työyhteisössä maksavat – palauta työrauha sovittelulla, lisää vastuuta ja vähennä sairaspoissaoloja – Täst Eteenpäin
Osallistu Täst Eteenpäin -yrityksen järjestämään ilmaiseen webinaariin 11.11.2025 klo 10.00–10.45 ja tutustu työyhteisösovitteluun. Webinaarissa käydään läpi, miten sovitteluprosessi etenee ja miten se voi auttaa ratkaisemaan ristiriitoja, vahvistamaan tiimin yhteistyötä ja palauttamaan työrauhan.
Webinaari on suunnattu esihenkilöille, johdolle ja tiiminvetäjille alasta riippumatta. Saat selkeän kuvan siitä, miten toteuttaa työyhteisösovittelua käytännössä ja miten se voi hyödyttää juuri sinun työyhteisöäsi.

Sovittelusparraus – 2 tuntia
Täst Eteenpäin Sovittelusparraus on tiivis ja tavoitteellinen tapa saada ulkopuolisen asiantuntijan näkökulma työyhteisönne tilanteeseen. Kahden tunnin aikana pureudumme keskeisiin kysymyksiin, selkeytämme tilannetta ja löydämme käytännönläheisiä keinoja edetä.
Palvelu sopii erityisesti esihenkilöille ja johdolle, jotka kaipaavat nopeasti tukea ja suuntaa työyhteisön ristiriitatilanteisiin. Sparraus voidaan toteuttaa paikan päällä tai etänä.
Hinta 290 € + alv (2 h sovittelusparraus) + mahdolliset matkakulut
Jos sparrauksen perusteella päädytte tilaamaan työyhteisösovittelun, hyvitetään sparrauksen 290 € maksu sovitteluprosessin hinnasta.

Täst Eteenpäin -blogi
Konfliktit kuuluvat työyhteisöön – mutta työrauha on opittavissa
Konflikteja on lähes jokaisessa työyhteisössä – ja niitä tulee aina olemaan. Kun ristiriita ratkeaa sovittelun avulla, työyhteisö saa konkreettisia työkaluja puuttua tuleviin ongelmatilanteisiin. Samalla voidaan tarkastella, mitä toimintatapoja on hyvä muuttaa, jotta ilmapiiri säilyy luottamuksellisena.
Jos konflikti on jo eskaloitunut sairaspoissaoloihin tai irtisanoutumiseen, sovittelulla on silti paikkansa. Se palauttaa työrauhan, ehkäisee tilanteen toistumista ja antaa koko organisaatiolle välineitä toimia seuraavan kriisin uhatessa.
Ajoissa puuttuminen kannattaa – se säästää aikaa, rahaa ja ennen kaikkea työyhteisön hyvinvointia.
"Kyllä me tiedämme." – vai tiedämmekö?
Työyhteisösovittelussa ja työnohjauksessa törmään usein tilanteisiin, joissa ollaan varmoja, että yhteinen näkemys on selvä – kunnes pysähdymme tekemään tiedon näkyväksi.
Usein fläppitaulu pysyy pitkään tyhjänä. Juuri silloin alkaa tärkeä oivallusprosessi: mikä on faktaa, mikä tulkintaa ja missä kohtaa meillä ei vielä ole yhteistä ymmärrystä.
Kuunnella, kuulla ja tulla kuulluksi – yksinkertaista mutta ei helppoa
Miksi kuunteleminen on niin vaikeaa?
Ristiriitatilanteissa olemme usein niin kiinni omassa asiassamme, että on lähes mahdotonta todella kuulla, mitä toinen sanoo. Mitä enemmän ihminen luulee tietävänsä, sitä vaikeampi hänen on pysähtyä kuuntelemaan toisen tarinaa ja näkökulmaa.
Viikkopalavereissa ja tiimin tapaamisissa olisi tarkoitus käydä läpi, missä mennään ja mitä on tulossa. Liian usein keskiöön nousee kuitenkin puhelin – miksi sen täytyy olla mukana? Miksi sitä selataan toisen puheenvuoron aikana? Kun huomio ei ole läsnä, vuorovaikutus ja kommunikointi kärsivät. Ideointi, tiimityö ja päätöksenteko hidastuvat – ja tästä kertyy piileviä kustannuksia, joita on vaikea laskea.